Blog - Oldal 3 a 5-ből - ImPulzus
A zenei transzferhatás felnőttkorban

A zenei transzferhatás felnőttkorban

A zenei transzferhatás felnőttkorban

Írta: Tőri Csaba

2019. április 5.

Számos kutatás támasztja alá, hogy azok a gyerekek, akik több zenével (sok esetben más művészetekkel is) foglalkoznak alsó tagozatban, messzemenően sikeresebbek azoknál az évfolyamtársaiknál, akik mindössze hetente 1-2 órát.

Nem könnyű mindezt mérni a mai viszonyok között, ahol a zenének valamilyen, sokszor nem igazán művészi formája már születéskor eléri a gyerekeket. Azonban szerencsére még jó 60-70 éve, Kodály Zoltán életében tett egy kísérletet egy kivételes énektanár: Nemesszeghyné Szentkirályi Márta, akinek emléke zenész körökben máig köztiszteletnek örvend.

Aki bővebben is olvasna erről, itt talál nagyszerű leírást. Röviden összefoglalva annyit fontos megjegyezni, hogy a mai napig működő, egykori kecskeméti ének-zenei általános iskola létrehozásával egy korábban még sehol sem próbált kísérletnek tette le az alapjait: vajon azok a gyerekek, akik fiatalon, akár plusz tanítási órák alkalmával zenével foglalkoznak, és hamar második anyanyelvükké válik, hogyan fejlődnek eközben a többi tantárgyból.

Mindez a Rákosi-rendszer egyáltalán nem könnyű időszakában, az 50-es évek elején zajlott, ahol különleges jelentőséget adott a kísérletnek, hogy a túlontúl materiális szemléletből következően valószínűleg sokkal erősebb üzenet lehetett a döntéshozók felé, ha az eredményt a reáltudományokban is hasznosítani lehetett, nem csak egyfajta öröm-értéket javított.

A kezdetben kísérletiként indult iskola hamar eredményessé vált: kiderült, hogy az érintett gyerekek az azonos korosztályhoz mérten sokkal gyorsabban fejlődtek minden más tantárgyból, matematikából és szövegértésből, de meglepő módon a kisgyerekek mozgáskoordinációja is rengeteget javult. Erről ír Barkóczi Ilona és Pléh Csaba kutatása (hatástanulmánya), valamint a kísérleti időszakot követően számos interjú, egyetemi előadás és újságcikk is kereste a választ, hogy mindez miért van így, mi okozza, hogy a zenei skillek fejlesztése más területeken is erősen visszaköszön.

Felmerült, hogy a finommotoros mozgások a kottaírásban (mivel 1-2 milliméter módosulás már másik hangot jelöl), vagy az éneklés pontosságra szoktatása, esetleg a közös tevékenység élménye adja ezt a nagyon komoly hozzáadott értéket. Biztos, hogy mindezek lényegesek és valószínű, hogy teljesen pontosan nem tudjuk majd később sem megmondani, hogy mi játszódik le az emberi agy mélyén egy ilyen fejlődés folyamán.

Nos, az iskola nemcsak hogy fennmaradt, hanem a következő évtizedekben sok változás után a mai magyar kórusvilág egyik nagy kóruscsaládjának a szülőhelye is lett: itt működik a számos nemzetközi versenyen győztes, rendszeresen ősbemutatókat és világszínvonalú koncerteket vállaló Miraculum Gyermekkar és az idén 20. évfordulóját ünneplő Aurin Leánykar és összes testvérkórusa Durányik László vezetésével. Azok a gyerekek pedig, akik felnőve még mindig énekelnének tovább, egy nagyon összetartó, zeneileg is azonos gondolkodású társaság részeivé válhatnak – ebből az igényből jöttek létre a kóruscsalád felnőtt kórusai.

Az énekkari munka egy amatőr énekes számára mindenképpen komplex feladat: egyszerre kell hangokkal, szöveggel, előadásmóddal, többszólamú zenei hallással, énektechnikával és közösségteremtéssel is foglalkozni, még ha sokszor mindezt inkább ösztönösen is tesszük, nem tudatosan. És bár a közös feladat általában nagy élménnyel zárul, azért egyre nehezebb a ráfordítható időt elkülöníteni a hivatás, család, pénzkeresés állandó körforgásában.

Ilyenkor nagyon értékes eszköz az idő: minél hatékonyabban, eredményesebben találjuk meg a megoldást egy-egy feladatra, végeredményben annál többet különíthetünk el a családra és a kikapcsolódásra. Ha végignézem az elmúlt években megismert kórustagjaimat, majdnem mindannyian hatalmas fejlődésnek indultak az életük számos területén, miután belevágtak az éneklésbe: elsőként megnövekedett a hangjuk, ezáltal magabiztosabban mertek megszólalni mások előtt, többen vissza is jelezték, hogy rákérdeztek a munkahelyükön, mi változott, mert sokkal bátrabbnak, kiegyensúlyozottabbnak hatottak a napi ügyintézésben. Aztán a koncertek és a próbák egy rendszeres, közös élményforrássá váltak számukra, ahol közben új ismeretségeket, új kapcsolatokat építhettek – ráadásul ezt egy, akár életük végéig fenntartható közegben -, nem kell attól tartaniuk, hogy a társaság elvész, ha már nincsen közös munkahely vagy családi kötelék.

A hatékonyság javulása több pénzt, több felszabaduló időt és jobb emberi kapcsolatokat jelent, ami aztán később újra jobb lehetőségekhez, és nagyobb élményekhez vezet – azaz több pénzhez és jobb fejlődési lehetőségekhez.

A rendszeres élmények rendszeres célokat is adnak a koncertek alkalmával, miközben az együtt töltött idő során folyamatos vicceket, impovizatív humorbombákat is kilőnek egymás felé.

Utolsóként: nagyon hasonló ez számomra az intuícióhoz. Nem igazán értettem évekig, hogy mi értelme van egy nehéz döntés előtt az intuícióra hagyatkozni – hiszen az csak tévútra visz, becsap. Azonban, ha az ember megismeri a saját intuícióját, és tudja, mikor számíthat rá nyugodt szívvel, sokkal gyorsabban, sokkal jobb döntéseket hozhat. Valószínűleg azért, mert a gondolkodásunk már sokkal korábban továbbfejlődött az állatvilághoz képest, mint ahogy megjelent a szóbeliség. Már akkor le kellett vadászni a mamutot, amikor még nem tudták megbeszélni, ki álljon elé és ki mögé.
Mivel az életbenmaradás érdekében valahogy akkor is meg kellett oldani, ezért nonverbális eszközök sokaságát fejlesztettük ki, hogy ez sikerülhessen. A kommunikációban és a belső beszédünkben egyaránt sokkal több nonverbális jelet érzékelünk, mint verbálisat, mindezeket ráadásul egyszerre több síkon is. Bár van, amikor ezek a jelek ma épp mást jelentenek, ha az ember gyakorlatot szerez az intuíció használatában, kihasználhatja, hogy ezeket azóta is értjük, és máig képesek vagyunk ezekből párhuzamosan sokszázat érzékelni.

Biztosan mindannyiunknak van olyan élménye, amikor pl. nem érti, miért nézett még hátra egy irreális irányba, mielőtt lelépett az amúgy teljesen üres úttestre. Az intuíció segített – amely nem egy tudattalan mázli, hanem egy különlegesen értékes valami: látva és hallva ezer, akár nem is tudatosuló információt, lefut egy program az agyban, amely nem tudatosan azt az utasítást adja, hogy hátranézzünk. Majd ezzel megóv egy balesettől.

A gondolkodás, különösen a logikus következtetések pontosabbak tudnak lenni a kommunikációban (hogy két ember ugyanazt értse a nílusi krokodil alatt), ugyanakkor belül, a saját gondolatainkban a logikus végiggondolás lassabb eredményhez, és ezért alacsonyabb hatékonysághoz vezet.

A zenében is képesek vagyunk egyszerre több dologra figyelni, és még ezret érzékelni: egyszerre hallunk számos dallamot, harmóniát, ritmust, hangszínt, drámai töltetet, sőt: az ezekből létrejövő párhuzamos, egy irányba mutató vagy épp kontrasztáló folyamatokat és  formákat.

Számomra a zene az élet legtöbb mintázatát leképezi. Egy kezdet, egy elindulás ugyan sokféle tud lenni, de mindegyikre találunk példát az emberi természetben. Nem látok olyan zenét, ami csak a zenében nyer értelmet – sokkal erősebb a meggyőződésem, hogy minden művészeti alkotás attól igazán nagyszerű, hogy egyben emberi is.
Valamint az érzelmeink megjelenítésére is kiválóan alkalmas: ezért ha fájdalmunk van, azt is gyógyíthatjuk vele, ha pedig örömünk, abban is el tudunk mélyedni.

Szóval: felnőttkorban elkezdve is, nagyon hasznos, ha valaki elkezd zenével foglalkozni. Akár az ImPulzusnál, akár keresve egy énekkart a közelben, esetleg ha hangszeren is játszik, akár még zenekart is találhat.

A hosszú élet igazán akkor jó, ha boldog is közben az ember. Ez pedig zene nélkül hiányosnak hangzik. Tényleg vannak olyan területek bennünk (pl. sima izmok is), amit logikával nem érünk el – van azonban olyan eszköz, amivel még erre is hatással lehetünk. És amint a munkában megkérdezik majd, hogy mitől lettél boldogabb, hívd el őket is: még többen együtt csak az élmény növekszik majd!

Belülről jön a legjobb motiváció. Segítünk megtalálni!

Szerintünk az iskola feladata, hogy ösztönözzön. Élményből születnek a vágyaink, vágyból pedig tudásunk.

Alapvető szabadságjogok, 12. passzus: Énekelni mindenkinek joga van!

Van, akinek 10-15 év, míg rájön, hogy a zenélés hiányzik az életéből. És van, aki eljön az ImPulzushoz előbb.

Élet az elefántcsonttoronyban? – II.

Élet az elefántcsonttoronyban? – II.

Élet az elefántcsonttoronyban? – II.

Írta: Tőri Csaba

2019. március 27.

(Az írás első része itt olvasható: Élet az elefontcsonttoronyban? – I.)

Bár ma már szinte minden távolság megszűnik a technológia és a városiasodás fejlődésével, az emberek egymás mellett szaladnak az utcán, ki tudja hány Kossuth-díjas akadémikus mellett sétálunk el naponta – mégsem ismerjük a munkájukat. Ha pedig ez így van, nem is nagyon tudjuk eldönteni, mekkora értéket teremtenek a világnak azzal, hogy felfedezik – egyszer majd tényleg – a rák ellenszerét.

A kultúrában dolgozók között évtizedek óta folyamatosan megfogalmazódik: nyitni kell az emberek felé, be kell vonni a nagyközönséget is – viszont ugyanakkor ahogy az érdeklődők bejönnek, sokszor rögtön minősítik is őket, hogy mennyire nem tudnak semmit a magas művészetről. Ha nem szóban, akkor a művek önmaguk annyira szűk közönségnek szólnak, hogy implicit közvetítik ezt az értékítéletet. Az elefántcsonttorony pedig megbosszulja önmagát: ugyan nagyon magas színvonalon, nagyszerű eredmények születnek, erről azonban az emberek többsége nem tud – és ezért nem is értékelheti igazán, ha akarná, sem tudná, mit becsüljön meg anyagilag.

Ezért fantasztikus lehetőség az oktatás: ha az iskola egy elég széles látókört biztosít, a folyamat elindul, és öngerjesztővé válik. Aki a tudomány, művészet terén elkezdi kiművelni magát, később sem valószínű, hogy elfordulna tőle. Aki viszont az iskolában nem kapja meg ezt az élményt, más úton is eljuthat ide, amennyiben az adott szakma képviselői segítik ebben.

Ezért van az, hogy sok olyan művész hatalmas összegeket “zsebel be”, akiről a többiek – sokszor jogosan – úgy gondolják, nem is ad akkora értéket a világnak.

Van egy érték, amit jobban közvetítenek mindenki másnál: hogy a zene/irodalom mindenkié. Ugyan nem azon a nyelven érik el közönségüket, ahogyan a legnagyszerűbb művészek – de megkeresik azt a módot, ahogyan eljutnak hozzá. Marketinggel és reklámmal.

Fontosnak látom azonban, hogy a személyes hitemet hangsúlyozzam: szerintem létezik a kettő között egy egyensúly: ahogyan szimfonikus zenekarok számos filmzene-koncertet adnak mostanában, gyakran mutatják meg közönségüknek, hogy a filmek világa nem is áll olyan távol Wagnertől, vagy Beethoventől. Aki filmeken nő fel, akár ebből az irányból is kezdheti az ismerkedést, és ugyanolyan gazdag felfedezéseket tehet. Egy idő után, aki belátogat a koncertekre, évek múlva már szívesebben hallgat Bachot és Bartókot is, mint korábban.
Mi ez, ha nem egy felnőttoktatási koncepció, amelynek a célja rendkívül pozitív: mindenki fejlődhessen abban a szakterületben, amit mi fontosnak tartunk? Csodálatos látni, hogy mennyien jönnek be életük első Carmina burana-koncertjére – hogy aztán később a Beethoven-szimfóniákon keresztül egyszer akár a Psalmus Hungaricus értékét is megérezhessék.

Amit igazán sajnálok, hogy az elefántcsonttorony szemléletében, egyfajta jóakaratból, és az értékmegőrzés szándékától vezérelve a könnyedebb műfajok megjelenésekor (pl. ponyvaregény is megszeretteti a könyvolvasást sokakkal) bűntudatot táplálunk a növendékekbe, ami aztán az árok mélyüléséhez vezet. Ennek következtében nem fognak tudni olyan értéket előállítani, amit igazán sok ember megért és megszeret – és emiatt aztán nem is lesz elegendő kapcsolatuk a mindennapi emberekkel, tehát nem is lesz kitől elkérni a tudásuk valódi ellenértékét. Ráadásul mindez tradícióvá válik, és generációkon keresztül továbbadjuk.

Ha lehetne fordítani ezen a világon, szerintem nagyon érdemes lenne – lehetne benne két pillér: a művészi maximalizmus, és az értékteremtés maximalizmusa. Érték az öröm megteremtése is, kinek-kinek olyan nyelven, amit éppen ért – és mindig olyannal, ami egy picit előrefelé vezeti. Nem szeretem azt az élményteremtést, ami a gagyiság felé mozdítja a hallgatót – de egy filmzene eljátszása, eléneklése – egy rajzfilmsláger feldolgozása nem ide tartozik: magas színvonalon képes hatalmas értéket teremteni.

És akkor könnyebben megszületik a korábban elemzett pénzügyi cél is: elkérni az árát annak az értéknek, amit adunk. Hiszen mindenki jól jár vele: a művész/orvos/tanár a következő évtizedekben is azt csinálja majd, amiben nagyszerű és elkötelezett, nem hagyja abba, és megy áruházi árufeltöltőnek – csak azért, hogy a családját el tudja tartani.

Összességében pedig, aki megfizeti az értékét annak, amit igénybe vesz, arra ad felhatalmazást, hogy legközelebb is merjenek kutatni, tanítani, próbálni: legközelebb is lesz kiért megtenni mindezt.

Belülről jön a legjobb motiváció. Segítünk megtalálni!

Szerintünk az iskola feladata, hogy ösztönözzön. Élményből születnek a vágyaink, vágyból pedig tudásunk.

Alapvető szabadságjogok, 12. passzus: Énekelni mindenkinek joga van!

Van, akinek 10-15 év, míg rájön, hogy a zenélés hiányzik az életéből. És van, aki eljön az ImPulzushoz előbb.

Élet az elefántcsonttoronyban? – I.

Élet az elefántcsonttoronyban? – I.

Élet az elefántcsonttoronyban? – I.

Írta: Tőri Csaba

2019. március 20.

Számtalan alkalommal merül fel a kérdés: érdemes-e a mai világban a zenét hivatásszerűen űzni, szabad-e gyermekeinket zenei pályára engedni, vagy ez egyet jelent majd a sanyarú anyagi körülményekkel, folyamatos pénzügyi nehézségekkel?

Vannak, akiknek úgyis mindegy, nem tudnak elszakadni a pályától, őket hiába is győzködnénk, de vannak olyan típusú emberek, akik többféle dolog iránt érdeklődnek, több mindenben egyformán sikeresek – az ő választásukban vajon mi játszik szerepet, mi alapján érdemes dönteni, belevágnak-e egy ilyen szakmába?

Természetesen az lenne a legjobb, ha mindenki olyan dologért kapna számára megnyugtató, prosperáló fizetést, amit akár ingyen is csinálna. De ettől még azért nem jó, ha a hivatástudat olyan erős, hogy valóban ingyen csinálja – ez az élet egyéb területein komoly nehézségeket eredményez.

Manapság jó pár szakma képviselői nem keresnek annyit, amennyiből egészségesen megélhetnének – és bár ez a világ sok egyéb részén is így van, ettől még nem könnyebb annak a helyzete, aki minden hónapban ezzel néz szembe. Ápolóként, pedagógusként, szociális munkásként, sokszor orvosként, vagy buszvezetőként is meg sem közelíti a hivatalos bér azt a színvonalat, amitől a munkát végzők nyugodtan aludnának. Tekintsünk el egy pillanatra attól, hogy ez mennyi egyéb körülményre is visszavezethető, és tegyünk egy gondolatkísérletet.

Amennyiben egy ideális államban, elképzelt ideális körülmények között megpróbáljuk megvizsgálni, mi dönti el, hogy ki mennyit keres, gyakran kirajzolódik, hogy bizonyos szakmák általánosan magasabb bérszínvonalon mozognak, míg sok olyan szakma, amelyet egyénileg a művelőik fontosabbnak tartanak, alacsonyabb fizetéssel kecsegtetnek.

Sok-sok beszélgetés után, amelyek nem egyszer komoly értékkonfliktusokig jutottak – az én szakmám márpedig fontosabb mint a tiéd, és vica versa – kezdett kirajzolódni előttem, hogy a fontosság egy jelentős része teljesen szubjektív – ráadásul nagyon kevés olyan ember van, aki az összes szakterület lényegét átlátná, talán senki. Azonban jó mérőszám, hogy összességében a társadalom mennyire tartja fontosnak. Biztosan ebben sem vagyunk teljesen tudatosak, és a fogyasztói társadalom reklámjai is befolyásolják vágyainkat, mégis: amit fontosnak tartunk, azért sok pénzt is kiadunk.

Számomra rendkívül érdekes köznapi példa, hogy sokszor nagyon soknak éreztem kiadni 500 Ft-ot egy kiló narancsért, hiszen az relatív drága, máshol 350-ért is elérhető, majd a másik sorra átmenve megvettem két zacskó chipset 700-ért – hiszen akciós volt – majd a jelenséget csak a boltból kilépve vettem észre. Csupán 200 g-ot összesen.

Ha az ár-érték arányt nézzük, szembetűnő, hogy mindennek tulajdonítunk valamekkora értéket, és amennyiben ehhez az értékhez képest olcsóbban elérhető, azonnal visszautasíthatatlan ajánlatnak érezzük. Kivétel ez alól a hipermarketben fellelhető 40 Ft-os péksütemény, amiről azért már úgy érezzük, hogy ebből biztosan kispórolták a túrót, ezért nem vonzó.

De vajon mi dönti el a fejünkben, hogy minek mekkora értéket tulajdonítunk?

(Elnézést a hosszú pénzügyi összekapcsolásért, itt vissza tudunk kapcsolódni a zenei téma fonalához is.)
Amit sokat látunk, azt sokkal jobban elhisszük – ezért működnek a reklámok. El kell érje egy reklám, hogy érzelmileg is minél erősebben kapcsolódjunk a termékhez, minél nagyobb vágyat érezzünk a birtoklására, és így tovább.

Az előző példánál maradva: sokkal több chips-reklámot láttam gyerekkoromban, mint narancsot – valószínűleg ezért sokkal erősebb vonzalmat éreztem egy chips elfogyasztására, mint egy narancséra, különösen ha korábban chipset nem is ehettem annyit, mint vágytam volna rá, hiszen nem egészséges, így a szülők értelemszerűen nem tömtek vele.

Ettől aztán évek múlva a sajtos chips iránti vágyam már eleve magasabb volt – és meglátva mellette, hogy most akciós – a dolog tökéletesen felülírta a 200 g egészségtelen ízbomba 700-ért vs. 1 kg egészséges, tápláló vitaminforrás 500-ért közötti nyilvánvaló relációt.

Mindez a hosszú bevezetés azért volt fontos, mert ugyanez a folyamat több lépcsőben az egyes szakmák közötti bérek arányában is tetten érhető. Mi dönti el, hogy mekkora értéket tulajdonítunk egy orvos-ápoló-pedagógus-szoc.munkás-stb. munkájának, mi az az összeg, amit a szemünkben az általa “előállított” érték képvisel?

Az ár meghatározásában nincs “segítségünkre” reklám, ráadásul az is nehezítés, hogy nincsen konkrétan meghatározott termék sem, ami létrejönne, így nehéz feladat azt is meghatározni, hogy minek az értékét szeretnénk pontosan megítélni. Ugyanakkor orvosra – különösen bizonyos pillanatokban – szükség van, ha nem lenne iskola, szintén mindenki megijedne a XX. századi tradíciók tükrében, és akkor érezzük meg a rovarirtás fontosságát is, amikor elszaporodtak a poloskák.

Ha egy buszvezetőt/asztalost/gyorséttermi kiszolgálót nem fizetnek meg, nem kap olyan bért, ami arányban áll a saját maga által gondolt értékteremtéssel, nem fog bemenni holnap dolgozni, nagyon komoly kollektív szerződések garantálják, hogy végül mégis bemenjen legalább addig, ameddig arra számít, hogy idővel javulhat a helyzet. A saját munkájának fontosságát, és ezzel készpénzben meghatározott értékét felfelé mozdítja.

Ezzel szemben egy orvos-ápoló-pedagógus-stb. legtöbbször a hivatástudata miatt választotta szakmáját – amelyet akkor is csinálni fog, ha nem kap annyi pénzt érte, mint szeretne. Vagy amennyiből egyáltalán meg tudna élni. Nem esne jól egyetlen orvosnak sem sztrájkba lépni és nem végezni el az életmenő vakbélműtétet, csak mert nem él olyan színvonalon, mint szeretne. Ezzel sajnos a munkájának értékét akaratlanul is lefelé mozdítja.

Tanárként is rossz érzés sztrájkolni, és elhagyni egy hónapig az órákat: hiszen a gyerekek kedvéért tanítunk, az ő életük fontos számunkra (sőt, sokszor a sajátunknál is fontosabbá tesszük, mert hálásak vagyunk azoknak az elődöknek, akik velünk tettek hasonlóan).

Ebből már csak pár pillanat eljutni odáig, hogy az ember szép lassan, egyre több kompromisszumot kössön, és amennyiben nem kapja meg a megélhetéséhez szükséges pénzt, akkor is dolgozzon, hiszen a hivatástudat legalább annyira fontos az életünkben, mint a pénzügyi biztonság. Azonban ez már azt jelenti, hogy sokkal nagyobb értéket állítunk elő, mint amennyi pénzt el tudunk érte kérni – hiszen évek óta mindenki elfogadja a kisebb összeget is, ezáltal a társadalom fejében kialakított érték képe már ez, az irreálisan alacsony összeg. Bár fordított a példa, de nagyon hasonló ez ahhoz, mintha kartel jönne létre, csak most az alacsony árakra.

Piaci verseny híján azok a szakmák, ahol a hivatástudat a döntő, legfeljebb akkor tudnak értékelhető bért szerezni, ha elkérik az árát a munkájuknak, annak ellenére, hogy nekik is rosszul fog esni az első időszakban, amennyiben ezért az iskolát/kórházat kell otthagyni. Amint szép lassan mindenki elvár egy bizonyos megbecsülést, az meg is fog születni.

A kérdés a zenészek esetében is nagyon hasonló, bár annyi jó hír van, hogy a kultúrában legalább van valamekkora piaci verseny. Azonban az emberiség történelmében sem az írók, sem a festők, zeneszerzők nem abból éltek, hogy az igazi értéket, amit előállítottak, megfizette volna valaki, hanem helyette magánórákat tartva próbáltak átevickélni az életen – hogy aztán megírhassák 9. szimfóniájukat – akár ingyen is.

Ezért mára szinte már egyértelmű, hogy az igazi értéknek nincsen ára, azt akkor is meg akarjuk teremteni, ha nem fizeti meg senki, vagyis nem értékeli senki – viszont ennek súlyos következménye van: létrejön az elefántcsonttorony, ahol akár pénz nélkül is, de a magas kultúra képviselői tulajdonképpen egymás számára alkotnak, valóban nagyszerű dolgokat – azonban a tornyon kívül rekedtek szinte nem is tudnak a benti eseményekről.

Az írás második részét következő blogbejegyzésünkben közöljük a hosszú terjedelem miatt.

Az írás folytatása itt olvasható: Élet az elefántcsonttoronyban? – II

Belülről jön a legjobb motiváció. Segítünk megtalálni!

Szerintünk az iskola feladata, hogy ösztönözzön. Élményből születnek a vágyaink, vágyból pedig tudásunk.

Alapvető szabadságjogok, 12. passzus: Énekelni mindenkinek joga van!

Van, akinek 10-15 év, míg rájön, hogy a zenélés hiányzik az életéből. És van, aki eljön az ImPulzushoz előbb.

Mire vigyázz, ha éneklésre adod a fejed?

Mire vigyázz, ha éneklésre adod a fejed?

Mire vigyázz, ha éneklésre adod a fejed?

Írta: Tőri Csaba

2019. március 13.

Először is, énekelni nagyszerű dolog, ez eddig rendben van, de mégis: számos változást indít el az ember életében, amikkel nem árt tisztában lenni.

1. Amint elmész egy kórusba, úgy érezheted, hogy ők sokkal jobbak nálad, sokkal többet tudnak. Ez természetesen illúzió, hiszen ha belerázódsz, 2-3 hónap után már valószínűleg hasonlóan jó leszel Te is – ők már hónapok, évek óta gyakorolnak.

2. Könnyen előfordulhat, hogy a korábbiaknál is vidámabb, jobb fej emberekkel találkozol, esetleg nem fogsz időt találni a korábban megszokott programokra, annyira jól érzed magad a társaságukban.

3. Veszélyes, hogy nagyszámú ellenkező (azonos) nemű ismerősre teszel szert, így váratlanul befejeződhet évek óta fennálló párkeresési időszakod.

4. Ahogy egyre jobban belejönnek, sokakkal előfordul, hogy hangjuk sokkal erősebb, és tisztábban érthető lesz, ez konferenciákon, előadásokon okozhat nem várt problémákat, pl. a mikrofon kalibrálásakor.

5. Ritkább mellékhatás, hogy megváltozik a kedvenc zenei stílusod: míg korábban jól érezted magad egy egyszerű diszkóban, esetenként előfordulhat, hogy hasonló élményt már csak együtt énekelve, esetleg zenekarral együtt tudsz átélni.

6. Hétvégenként lehetséges, hogy nem lesz időd újra végignézni kedvenc sorozatod tavalyi évadát, mert a táborban, új ismerőseid állandóan elterelik a figyelmed.

7. Hosszú távon okozhat nehézséget, amint komoly identitási problémát eredményez a felismerés: eddig ezt miért nem csináltam?

8. 10-ből 9 embernél előforduló mellékhatás: az énekelt darabokat gyakran este, elalváshoz készülve, esetleg a fürdőszobában is éneklik, sőt néha még álmukban is dallamtapadásuk van.

9. Jó néhányan számolnak be olyan élményekről, amikor a környezetük komoly ijedtséggel reagált, mert 2-3 napja mások számára érthetetlen, kicsattanó örömben fürödtek, egy-egy fellépés után.

10. Egészen gyakori, generációkon átívelő mellékhatások is megfigyelhetők: azok a szülők, akik eladják a lelküket egy énekkarban, gyakran gyermekeiknek is hasonló példával járnak elő, azaz a korábban említett, veszélyes események náluk is előfordulhatnak.

Ha valaki mindezek után is ragaszkodik hozzá, nem tartjuk kizártnak, hogy kipróbálja magát, de a mellékhatások megjelenésekor mindenképpen keressen fel időben háziorvost, gyakorlottabb kórusénekest, esetleg karnagyot – hogy a gond még idejében orvosolható legyen :)

Belülről jön a legjobb motiváció. Segítünk megtalálni!

Szerintünk az iskola feladata, hogy ösztönözzön. Élményből születnek a vágyaink, vágyból pedig tudásunk.

Alapvető szabadságjogok, 12. passzus: Énekelni mindenkinek joga van!

Van, akinek 10-15 év, míg rájön, hogy a zenélés hiányzik az életéből. És van, aki eljön az ImPulzushoz előbb.

Hibázni szabad! Sőt érdemes :)

Hibázni szabad! Sőt érdemes :)

Hibázni szabad! Sőt érdemes :)

Írta: Tőri Csaba

2019. március 6.

Mi, tanárok egy furcsa helyzetben élünk. Folyamatosan értékelünk, rendszeresen visszajelzéseket adunk a növendékeknek, ráadásul egy egzaktnak tűnő – de igazából mi tudjuk a legjobban, hogy a legkevésbé sem egzakt rendszerben.

Számokkal értékelni emberi teljesítményeket – ráadásul hozzászoktatni a növendékeket ahhoz, hogy ők is ezek alapján a számok alapján értékeljék magukat, számomra kissé egydimenziós világot jelent.

Igaz, hogy sokan tanárként a számokat eszközként használják, hogy motiváljanak. Sajnos sokan viszont arra, hogy demotiváljanak.

Rossz látni, hogy az egyre fiatalabb korosztályok ezért egyre kevésbé mernek hibázni. Holott könnyen belátható, hogy aki a hibázástól retteg, az csak még többet fog rontani, mint aki nem törődik vele.

Képzeljünk el egy (a példa kedvéért 20 évvel ezelőtt élő) irodai asszisztenst, akinek a főnöke azt a feladatot adja, hogy gépeljen le 12 oldalt egy írott szövegből, aztán vigye át neki. Emberünk 1-2 órás munkája során vét néhány hibát, talál pár olyan pontot, aminek átfogalmazására esetleg javaslatot tesz, közben féltávnál szünetet tart, hogy a második részt is megfelelő figyelemmel tudja végigcsinálni.
Elkészülve átviszi a főnöknek az elkészült munkát, amelyben főnöke 4 hibát és 3 félreolvasást talál. Visszaküldi a munkát, hogy készüljön el – de most már hibátlanul.
A munka közben tehát az asszisztens feladata minden feladatnál kiegészül: ellenőrzi azt is, hogy nehogy fél centivel melléüssön, amennyire csak tud, legyen precíz. Az elején ez nagyon hatékony, a precízség következtében valóban nem üt mellé – ugyan nem jut már energiája arra, hogy másra is figyeljen, de ez a megrendelő részéről nem is elvárás.
Majd a folyamatos megkettőzött figyelem következtében elfárad, és elkezdődik a legrosszabb: melléüt.
Észrevéve ezt a legutolsó lapot elölről kezdi, hogy sikerüljön most hibátlanul legépelni, de ehhez már jelentős mértékű szorongás is társul, ezért még hamarabb melléüt. A lapok sorban, egymás után kerülnek a papírkosárba, majd a hibátlan leirat valahogy 1-2 óra múlva sem akar elkészülni.

A legnagyobb zongoristák is ütnek félre. Azt gondolnánk, hogy attól fantasztikus művész valaki, hogy Rachmaninov II. zongoraversenyében sohasem üt félre. Pedig félreütés szinte mindenkivel előfordul: attól érezzük kiválónak, hogy ez a zenehallgatásban cseppet sem zavar minket. Olyan értéket közvetít, amelyben nem számít, ha véletlenül egy hang mellémegy, nem számít, ha véletlenül egy ritmus, szinte improvizatívan megváltozik.

Egy biztos: az mindenképpen megkülönbözteti a kiválót az átlagostól, hogy tudja: hol üthet félre és hol nem.

Volt egy híres, ikonikus tanáregyéniség, aki, feltehetőleg érezve, hogy számokkal nem lehet igazán jó visszajelzést adni, tovább finomította a módszert: 4,73-at is tudott adni. És a következő feleletet meghallgatva ehhez viszonyított is: a következő növendék sajnos csak 4,72-t kapott. Felmerül a kérdés: biztosak lehetünk abban, hogy egy ilyen csekély különbség esetén valóban jobb egyikük a másiknál? Valóban a teljesítmény befolyásolja az eredményt, vagy esetleg más is – a tanár pillanatnyi gondolatai, elmeállapota, hőérzete – dönthet a pontos eredmény meghatározásában?
Állítólag év végén az említett kolléga ezredpontossággal átlagot is számított, hogy ezzel is bizonyíthassa módszerének részrehajlásmentességét. Távolról nézve azért úgy tűnik, mintha a saját bizonytalanságának állított volna betonemlékművet.

Nézve a gyerekek arcát egy-egy felelés előtt, közben és után, sokszor az az érzésem, hogy a legtöbb amit tehetek értük, hogy a legközelebbi feladat végzésekor motiváltabbak és jobb kedvűek legyenek, mint most. Valójában a feladatra való felkészülésen már túl vagyunk, hogy éppen akkor mi jut eszébe, mennyire pontos és mennyire eredményes, az nem azt értékeli, mennyit dolgozott érte, hanem ezer más tényezőtől függ. Mennyire szorong, evett-ivott-e eleget, történt-e aznap éppen valami váratlan, vagy győzött-e épp a Real Madrid.

Jó lenne már, ha a hibázásra úgy tekintenénk, mint az élet természetesen előforduló, rendszeres eseményére, ami a legnagyobb koncentráció mellett is előfordul. Jó lenne azt látni, hogy azok a gyerekek, akik évek óta iskolába járnak, egy-egy stresszhelyzetben arra tudnak koncentrálni, mit tudnak, mi az amit megmutathatnak magukból – és nem arra, hogy mit ronthatnak el.

“Ne gondolj a fehér elefántra” – alapján amennyiben egy hiba elkerülésére fókuszálunk, végül is azzal is, mégiscsak megteremtjük a létrejöttét. Először a gondolatainkban, és minél többet gondolunk rá, annál nagyobb eséllyel a valóságban is.

Amennyiben a végső cél az, hogy minél jobb minőségű eredményeket érjünk el, és esetleg ennek keretében csökkentsük az összes hibák számát bizonyos területeken, őszintén hiszem, hogy a legjobb eszközünk ebben, paradox módon, ha bátorítjuk gyerekeinket, munkatársainkat a hibázásra.

Ettől nem fognak akarni jobban hibás eredményeket adni, de sokkal nyugodtabban mernek majd próbálkozni.

És talán lesz energiájuk más, érdekesebb dolgokra is fiygelni figyelni :)

Belülről jön a legjobb motiváció. Segítünk megtalálni!

Szerintünk az iskola feladata, hogy ösztönözzön. Élményből születnek a vágyaink, vágyból pedig tudásunk.

Alapvető szabadságjogok, 12. passzus: Énekelni mindenkinek joga van!

Van, akinek 10-15 év, míg rájön, hogy a zenélés hiányzik az életéből. És van, aki eljön az ImPulzushoz előbb.

Énektechnika materiális oldalról

Énektechnika materiális oldalról

Énektechnika materiális oldalról

Írta: Tőri Csaba

2019. január 30.

“Gyerekek, tudjátok, hogyan hal meg a pillangó?” – kérdezte egy nagyszerű tanárom még gyerekkoromban. Zeneelmélet órán.

Ültem és nem sok elképzelésem volt arról, hogy mindennek mi értelme van, mielőtt belekezdünk az aznapra szánt Schubert-dal akkordjainak vizsgálatába. Akár beszélhetnénk arról is, mire gondolt a szerző, vagy hogy milyen szép akkord a mellékdomináns.

A pillangó (azt mondják) ahogy elgyengül, egyre kevesebbet tud repülni, a szárnya is egyre jobban összeesik. S miután már órák/napok óta egy helyben várja az elmúlást, egyszer csak repül még egy hatalmasat, akkorát, mint már régóta nem – s ahogy leszáll, kilehelli lelkét.
Állítólag a legtöbb ember is úgy távozik, hogy előtte váratlanul jobban lesz. Olyan mintha még egyszer újra megmutatná, mi is rejlik benne igazán.

Számos zenemű azonosan épül fel: lassul, halványodik, megnyugszik, majd a végén repül egy újat: egy nagy crescendo, egy erős domináns, és aztán vége. Olyan, mintha ez a mintázat a legtöbb helyen fellelhető lenne: ilyenek vagyunk mi emberek, látjuk az állatvilágban, és még a zenében is megtaláljuk.

“Minden energia, mindössze ennyit kell tudnod. Hangolódj rá annak a Valóságnak a frekvenciájára, amelyet meg akarsz élni és megkapod. Nem is lehet másképp. Ez nem filozófia. Ez fizika.”

Gyakran lehet ilyen idézeteket olvasni – nem mindig komolyan vehető – ezoterikus írásokban is. A fejemet csak akkor kaptam fel, amikor azt olvastam, hogy ezek Einstein szavai. Tehát egy ember, aki a materiális gondolkodás egyik nagy csúcsa, egyik legnagyszerűbb elméje, írja le azt a mondatot, amivel azóta is számos, tudományban jártas barátommal őszintén tudunk vitázni. :)

Sok éven át én is azt vallottam, hogy az anyag mögött nincs semmi mélyebb. Nincs semmi a dolgok mélyén, majd egyszer megértjük, mi miért van úgy, hiszen minden összefüggés megérthető és bizonyítható. De ekkor zenélni nem sok értelmét láttam: ha minden logikus és megmagyarázható, akkor valaki igazán segíthetne, hogy miért keseredem el egy – egyébként rendkívül pontos és precíz – Beethoven IX. előadástól, és mitől jövök lázba egy másiktól, ami a hangok tekintetében majdnem teljesen azonos. Valami lényeges differencia kell még legyen.

Ma is valószínűnek érzem, hogy a legtöbb dolog valóban leírható pontos számításokkal, de valahol régóta azt figyelem, amikor a materiális és a spirituális megközelítés megegyezik. A világ megismerése szenzációs dolog, ráadásul úgy érzem, egyre többször derül ki, hogy a különböző megközelítések végül ugyanarra jutnak.

Végső soron az éneklés is csak olyan mechanizmusokból áll, mint az élet. Az energia, a megmagyarázhatatlan önbizalom kulcsfontosságú abban, hogy a kétvonalas H megszólal, vagy elcsuklik. Ahogyan abban is fejlődünk, ahogy megtanulunk írni és olvasni, vagy ahogy megismerjük, milyen tulajdonságaink vannak, bírjuk-e a csípőset vagy sem, az éneklés tanulása közben is hasonló folyamatot járunk be.

Szükségünk van arra, hogy a tanulás kezdetén felismerjük hol tartunk jelenleg, és hová szeretnénk eljutni. Hogy kiderüljön, miben szeretnénk fejlődni – aztán a kisebb sikerek után önbizalommal feltöltődve még nagyobb feladatokkal is megbirkózzunk.

És ebben legnagyobb segítségünk az energia és az együttes akarat: amint egymást is motiváljuk, inspiráljuk, hogy lehet és lesz is jobb, rögtön elkezdenek eltörpülni az akadályok. Rögtön kevésbé érzem, hogy nekem “nincs hangom, jobban jár mindenki, ha nem kell ezt hallania”. Hiszen mellettem áll Pista, akinek szintén nincs.
Még.
De addig is, amíg lesz, jó dolog ebbe együtt fektetni energiát.

Erről szól a Kórushangképzés program. Abban hiszünk, hogy az elején nem kell állandóan szembesülni azzal, mit nem tudunk. Az elején kitűzzük közösen a célt, és közben gyűjtjük a jó tapasztalatokat, hogy egyre több kedvvel, egyre nagyobb tudással rendelkezve újabb célokat tűzhessen ki, aki szeretne továbblépni.

Belülről jön a legjobb motiváció. Segítünk megtalálni!

Szerintünk az iskola feladata, hogy ösztönözzön. Élményből születnek a vágyaink, vágyból pedig tudásunk.

Alapvető szabadságjogok, 12. passzus: Énekelni mindenkinek joga van!

Van, akinek 10-15 év, míg rájön, hogy a zenélés hiányzik az életéből. És van, aki eljön az ImPulzushoz előbb.

Mit rejt a Normafa – avagy rejtett komolyzenei emlékeink 1.

Mit rejt a Normafa – avagy rejtett komolyzenei emlékeink 1.

Mit rejt a Normafa – avagy rejtett komolyzenei emlékeink 1.

Írta: Tőri Csaba

2019. január 23.

Előre is bocsánatot kérek azoktól, akik tudják, mindenesetre nekem új információ, és már nagyon régen izgatott, mit jelenthet a név. Az pedig külön meglepetés, hogy a XIX. század egyik legnevesebb magyar énekesnőjének köszönheti a nevét.

Schódelné Klein Rozália a XIX. század első felének első igazán kimagasló magyar nemzetiségű operaénekese volt, aki Kolozsvárott született, majd Olaszországban és Bécsben tanulva, egész Európát bejárta. Az érdekesség, hogy 1840-ben egy már akkor népszerű kirándulóhelyen, ahol számos színész gyakran kirándult, elénekelte Bellini Normájának nagyáriáját egy híres fa árnyékában.

Addig az akkor ott élő öreg bükkről elnevezve Viharbükknek nevezték, akkor szerezte mai nevét, és azóta hívják Normafának.

Sajnos ma már senki nem tud a fa árnyékában énekelni, 1927-re elöregedett és kidőlt, emlékét egy tábla őrzi.

Utóbb megtaláltam, az Index is írt a témáról:
https://index.hu/mindekozben/poszt/2016/12/02/tudja_mitol_norma_a_normafa/

 

Fotó: FORTEPAN

Belülről jön a legjobb motiváció. Segítünk megtalálni!

Szerintünk az iskola feladata, hogy ösztönözzön. Élményből születnek a vágyaink, vágyból pedig tudásunk.

Alapvető szabadságjogok, 12. passzus: Énekelni mindenkinek joga van!

Van, akinek 10-15 év, míg rájön, hogy a zenélés hiányzik az életéből. És van, aki eljön az ImPulzushoz előbb.

„Szopránság” divatja

„Szopránság” divatja

„Szopránság” divatja

Írta: Tőri Csaba

2019. január 16.

Mindannyian csodálattal figyeljük a magas hangokat, le vagyunk nyűgözve attól, ha valaki elképzelhetetlen magasságot énekel ki. És valahogy ugyanúgy le vagyunk nyűgözve attól is, ha valaki olyan (“recsegős”) mélységet tud megszólaltatni, amit akárhogy is próbálkozunk, nem tudunk kihozni magunkból.

Valahogy azonban a legtöbb amatőr kórusban megfigyelhető, hogy altnak lenni nem különösebben tűnik értéknek, míg az a szoprán, aki a legmagasabb hangot ki tudja énekelni, az mindig különlegesnek számít.

Van egy furcsa különbség a nők és a férfiak megítélése között is: míg az operaszínpadon egyaránt lelkesedünk a nagyon magas hangú nők és férfiak iránt is, ez a mély hangoknál koránt sincs így. Egy mélybasszus az mégiscsak mélybasszus – de mély altra a XX. századot megelőzően szinte nem is írtak szerepet.

Ennek biztosan sokféle oka lehet, részben az is, hogy sokáig a legmagasabb hangot is férfiak énekelték, így csak az tudott a hangi skálán további érdekességgel szolgálni, ha még annál magasabb hangot is ki tudott adni valaki. Másrészt az is szerepet játszhat, hogy egy magas hang (legyen az férfi vagy nő) mindenképpen áthallatszik a teljes zenekaron, míg egy mély sokkal kevésbé. Hasonlóan egy énekkar tutti hangzásában a tenor mindig észrevehető, még ma is mindig lényeges, amikor a fő dallam legtöbbször a szopránba kerül, míg egy alt már sokkal kevésbé észrevehető a tutti hangzásban.

Így aztán az a furcsa helyzet jött létre, hogy a hölgyek között sokáig nem volt “menő” altnak lenni. A XX. század, elsősorban jazz-tradíciói azért felélesztették a mélyalt értékét, ugyanakkor arról legtöbben úgy érezzük, hogy az nem nekünk való, mi arra nem vagyunk képesek.

Kórusban énekelve számtalan olyan tapasztalatom volt, amikor egy szoprán teljesen el tudta fedni a hangzást, a többiek szinte nem is hallatszottak mellette, és mégis: szopránnak lenni nagyobb motiváció sokakban. Ahogy még sosem hallottam senkitől, hogy milyen tragikus élmény volt, amikor altból mezzoba “fokozták le”, a szopránból átültetett mezzok sokan érezték úgy, hogy őket egyfajta hátrányos vélemény érte.

Véleményem szerint ez elsősorban nagyon megható. Nem tudom biztosan, hogy mit élhet át, aki nem énekelhet olyat, amit szeretne. Lehet, hogy ez a mélyebb végletnél is megvan (legalábbis emlékszem, mekkora trauma volt 15 évesen, amikor rájöttem, hogy én is egyfajta “bariton” vagyok, azaz se nagyon mélyen, se nagyon magasan nem vagyok meghatározó), mégis szegény szopránnál ez valahogy feltűnőbb: talán azért, mert szopránként eleve szem előtt van az ember, másrészt mert őket hallja legjobban a közönség nagyobbik része.

Ugyanakkor egy-egy igazán jó alt kórustag annyira ritka, hogy örömmel mondanám: akinek van minimális kedve hozzá, énekeljen altot igazán jól – bármelyik nőikarban örömmel fogják látni.

Belülről jön a legjobb motiváció. Segítünk megtalálni!

Szerintünk az iskola feladata, hogy ösztönözzön. Élményből születnek a vágyaink, vágyból pedig tudásunk.

Alapvető szabadságjogok, 12. passzus: Énekelni mindenkinek joga van!

Van, akinek 10-15 év, míg rájön, hogy a zenélés hiányzik az életéből. És van, aki eljön az ImPulzushoz előbb.

Beéneklés – a szükséges rossz?

Beéneklés – a szükséges rossz?

Beéneklés – a szükséges rossz?

Írta: Tőri Csaba

2019. január 9.

Jóvágású kórusénekesként valószínűleg az a legfőbb motivációnk, hogy nagyszerű darabokat énekelhessünk, olyan kórust találjunk magunknak, ahol a közösség is vonzó, és minket is elfogad. Ráadásul a próba szakmai része egy koncerttől távol eső időszakban még sokkal kevésbé vonzó, és egyébként is “belefér hogy egy kicsit késsek a próbáról”, és “még a boltba is be kell ugrani próba előtt pár dologért úgyis”.
“Jó, legfeljebb a beéneklés végére érek majd oda…”
“Végül is a metrón is be tudok énekelni…”
“Különben is, a Jucinak sokkal nagyobb szüksége van rá, mint nekem…”
“Én már beénekeltem életemben 240-szer, több alkalomra már pont nincs szükségem…”
“Különben is, úgyis mindig ugyanazokat énekeljük, nem lehet annak akkora hatása.”

Azt hiszem, mi karnagyok is sokban felelősek vagyunk ezekért a mondatokért. Ugyan nem mindig teljesen világos, mit kellene máshogyan csinálnunk: az segít-e, ha magunk tudunk-e jobban énekelni? Többet használ, ha jó gyakorlatokat tanulunk valakitől? Jobb lenne-e, ha viccesebben tudnánk a hangképzésről beszélni, vagy az tenne többet hozzá, ha mindenki komolyabban venné a feladatot?

Ahhoz, hogy egy témát fontosnak ítéljünk meg, amennyire tapasztalom két összetevő lehetséges. Jól mérhető ez az iskolai tantárgyak megítélésében.

Jó esetben mindannyiunknak van egy személyes érdeklődésünk: kinek-kinek ez lehet rajzolás, matematika, történelem, társadalomföldrajz, stb. Ami szélsőségesen érdekel minket, arra mindenképpen energiát szánunk, valószínűleg erre a legtöbbet.
Ami nem elsődleges számunkra, azok között pedig prioritásokat alakítunk ki – néha saját döntésből, néha pedig a külvilág nyomására (végül persze akkor is saját döntésből).

A gyerekeknél jól megfigyelhető, hogy vannak a kedvenc tárgyaink, vannak azok, amiket fontosnak tartunk, és vannak azok, amelyeket se nem szeretünk, se nem fontosak – ezeket általában nem is csináljuk igazán. (Persze ebből következően felnőttként sokan súlyproblémákkal, izomfájdalmakkal, stresszlevezetési gondokkal és állandó konfliktusokkal küzdünk, de erre a megoldást szintén a motiváció megerősödésekor könnyebb megtalálni – azaz csak akkor, amikor már kialakult a gond, a megelőzés még nem elég motiváló legtöbbször.)

A kedvenc tárgyakra – témákra – mindig találunk időt. Az ezt követő prioritási szint az, amit a társadalom sugallatára fontosnak tekintünk. Amiből érettségizni kell, az fontos lesz, amit az iskola fontosnak nevez, az fontosabb lesz, amit a többiek sokan szeretnek, az is fontos lesz. Ebből az következik, hogy nem fontosnak azt tekintjük, amiről mások sem gondolják, hogy az lenne. Egyfajta ördögi kör alakul ki: ha sokan mondják, hogy valami értelmetlen és haszontalan, akkor még többen fogják úgy gondolni – ezért még többen fogják azt mondani, hogy semmi haszna. Így végül is a beéneklések valamelyest azért is válnak értelmetlenné, mert azt gondoljuk róla eleve, hogy belefér lekésni, belefér, ha nem vagyunk ott közben.

Érdekes hogy vajon mennyiben azért gondoljuk így, mert valójában késni szeretünk, amivel azért nem túl kellemes érzés szembesülni.

Ami tehát a beéneklésben fontos: nagyon sok olyan funkciója van, ami kiaknázatlan, amelyben mi is dolgunknak érezzük, hogy az értékét hangsúlyozzuk.

  • Legtöbbször az él a fejünkben, hogy ez egyfajta bemelegítés, és már ezen a jogon helye is van a próbákon. Senkinek sem jutna eszébe komolyabb sportteljesítményt végezni bemelegítés nélkül – és hogy ne is jusson, ezernyi történet áll rendelkezésre megsérült, elszakadt szalagokról és életre szóló nehézségekről olyanoktól, akik túlzásba vitték.
  • Használjuk emellett egyfajta hangulatteremtésnek is, ahol nem kell még keményen koncentrálni, így mindenképpen alkalom van játékra, felszabadultságra, esetleg mozgásra.
  • Bizonyos kórusokban ez edukációs terepként is működik: hangképzési technikák, trükkök átadására is ideális terep.
  • Ugyanakkor arra is nagyszerű, hogy ha valaki elkésik egy-két percet, még nem nehezíti meg mások munkáját annyira, mint ha éppen a két fős szólamából marad ki egy nyolcszólamú darab elején.

Akkor kezdtem csak igazán lelkesedni ezért, amikor az egyik kórusom kérésére belevágtunk egy igazi kihívást véghez vinni: a kórus minden tagja – előképzettségtől függetlenül – szólót énekelhetett egy koncerten. Természetesen volt, aki operai duettet, áriát választott, és volt aki musicalrészletet – de egy közös: mindenkinek önállóan, olyan értékelhető produkciót kellett létrehoznia, amit a profi előadásokhoz szokott közönség is értékel, ha kisebb kompromisszumokat kötve is.

Eközben azt kerestük, hogy mik azok az eszközök, amelyek gyorsan eredményre vezetnek – hiszen nem állt rendelkezésre több idő, mint 3-4-szer 20 perc, ami után szólóéneklést legtöbbször egyáltalán nem tanult emberek a világmegváltó deszkákra léptek.

S ha ez már sikerült, az énekkar magabiztossága olyan gyorsan fejlődni kezdett, mint korábban sosem. Azóta vagyok benne biztos, hogy az elsődleges feladatunk a beéneklés közben az, hogy minél hamarabb, minél több technikai tudás birtokába juttassuk az énekeseket.

Annál jobb élmény egy karnagynak úgy sincs, mint amikor az énekesek akkor is tudnak valami lényegeset, ha nem mondjuk nekik.

Belülről jön a legjobb motiváció. Segítünk megtalálni!

Szerintünk az iskola feladata, hogy ösztönözzön. Élményből születnek a vágyaink, vágyból pedig tudásunk.

Alapvető szabadságjogok, 12. passzus: Énekelni mindenkinek joga van!

Van, akinek 10-15 év, míg rájön, hogy a zenélés hiányzik az életéből. És van, aki eljön az ImPulzushoz előbb.

Mikor érdemes elkezdeni hangképzést tanulni?

Mikor érdemes elkezdeni hangképzést tanulni?

Mikor érdemes elkezdeni hangképzést tanulni?

Írta: Tőri Csaba

2018. december 29.

Sokan ismerik Kodály örökérvényű szavait, mely szerint a gyermek zenei nevelését legcélszerűbb az édesanyja születése előtt 9 hónappal elkezdeni.
A mondat értékéből semmit nem elvonva azonban felmerül a kérdés: mi történik ha nem kezdtük el időben?

Van-e értelme elkezdeni 10 éves korban, van-e még értelme 20-22 évesen, és pláne, van-e haszna, ha mindössze 34-35 évesen, esetleg nyugdíjasként kezdünk bele?

A válasz, mint oly sok másban is, azt hiszem, a motivációban keresendő.

Aki egyszer megérzi, hogy mennyire sokat tehet hozzá az életéhez az éneklés, az általában később sem hagyja abba. Azonban, mint az autóvezetést, ezt is lehet jól vagy még jobban csinálni.

Aki sokat használja a hangját, egy idő után felfedezi, hogy mi mindenben szeretné fejleszteni még. Ki tudja, talán énekesnek készül, talán arra, hogy néha, egy-egy szólót elénekelhessen.

Ha pedig sokat énekel, de nem teheti meg, hogy képezze magát a témában, idővel egyre erősebb motiváció jöhet létre benne: szeretne még magasabb, még hosszabb, még szebb darabokat vállalni – vagy akár a kórusban szeretné, hogy többet tudjon hozzátenni a közös élményhez.

Egyedüli jó válasz természetesen ilyenkor sincsen: de egy biztos, ha motivációt érzel magadban, akkor a legjobb alkalom éppen eljött. Ki tudja, egy év múlva lesz-e éppen alkalom, vagy szabad idő, amikor belevághatsz.

Mi már mindent előkészítettünk, hogy sikerüljön lebontani az első gátat magadban. Ezért jött létre az ImPulzus Kórushangképzés Program és Workshop.

Ha gondolod, itt beleolvashatsz, milyen is konkrétan.

Ha még nem érett meg benned az elhatározás, az sem baj. Amint megérik, érdemes lesz vele foglalkozni. Azt mindenképp tudd, hogy jól jársz vele. Amint tapasztalatot szerzel benne, életed minden egyéb területén is hasznát veszed majd.

Reméljük, személyesen is találkozunk!

Belülről jön a legjobb motiváció. Segítünk megtalálni!

Szerintünk az iskola feladata, hogy ösztönözzön. Élményből születnek a vágyaink, vágyból pedig tudásunk.

Alapvető szabadságjogok, 12. passzus: Énekelni mindenkinek joga van!

Van, akinek 10-15 év, míg rájön, hogy a zenélés hiányzik az életéből. És van, aki eljön az ImPulzushoz előbb.